The Wall #2
Wat gebeurt er wanneer een kunstenaar een vertaalslag naar een groot formaat maakt in zijn werk? Marnix Sixma gaat het experiment aan in The Wall #2, de tweede editie van het project The Wall. T/m 15 april werkt hij aan een kunstwerk van bijna 200m2.
In Kunstpunt kun je de ontwikkeling van Marnix’ werk volgen, kom van woensdag t/m zaterdag tussen 12 en 17 uur langs.
THE WALL: KANS OM TE EXPERIMENTEREN
Niet vaak hebben kunstenaars de kans te experimenteren op groot formaat. Toch vereist werken in de publieke ruimte, zoals kunst op gevels, pleinen en in parkeergarages, enige oefening. Daarom heeft Kunstpunt Groningen het project The Wall in het leven geroepen. Op een binnenmuur van Kunstpunt met een oppervlakte van bijna 200 m2 hebben kunstenaars de unieke mogelijkheid vrij aan de slag te gaan. Projectleider Sander Vermeulen: “Het project heeft tot doel de kunstenaar te helpen een stap te zetten in een nieuwe manier van werken waarbij maat en schaal verder rijkt dan hij of zij eerder heeft verkend.”
Kunstpunt biedt met The Wall een opmaat voor het werken in opdracht in de publieke ruimte en geeft hiermee gehoor aan de vraag van kunstenaars naar ruimte voor onderzoek en experiment. In de eerste editie van The Wall maakte de Griekse kunstenaar Christos Mavrodis een prachtige houtskooltekening op de muur.
Marnix Sixma over The Wall
Op de vraag waarom hij zich voor het project heeft ingeschreven, reageert Marnix: “Toen ik hoorde van The Wall, zag ik een uitgelezen kans om een nieuwe ruimte te mogen verkennen, terwijl ik ook mijn eigen werk verder kon gaan ontwikkelen door op een groter formaat te mogen werken. Ik zag de mogelijkheid tot een nieuwe ontmoeting tussen een ruimte en mijn werk; een gesprek over tijdelijkheid en verandering.”
Lees het hele interview met Marnix hier.
OVER MARNIX SIXMA
Beeldend kunstenaar Marnix Sixma (1991) rondde in 2019 zijn bachelor Fine Art af aan Academie Minerva en exposeerde sindsdien in onder andere Het Resort en Galerie Block C. Het thema ‘verandering’ intrigeert hem, en de manier waarop je dit fenomeen zichtbaar kan maken in het bijzonder. Marnix: “Ik zie de grote muur en vloer van Kunstpunt als een uitnodiging om het proces van verandering uit te gaan beelden. Verandering heeft namelijk tijd nodig. Dit wil ik op een symbolische en poëtische manier gaan benaderen door het ruimtelijk zichtbaar te maken op een oppervlak.”