Stadsmarkering S09 Architektron Urania
Leonhard Lapin
Over dit kunstwerk.
Een achttien meter lange wenteltrap leidt omhoog, om in het niets te eindigen. Bovenaan de trap kijkt men in een schuin geplaatste spiegel en ziet zichzelf en de sterrenhemel: een confrontatie met de kosmos, een kortstondige ontstijging aan de aarde die een soort van verlichting brengt. Dat was aanvankelijk de achterliggende gedachte van Lapin bij zijn ontwerp voor deze stadsmarkering. Maar omdat de treden pas op drie meter hoogte beginnen – dit in verband met de nabijheid van de spoorlijn die mensen mogelijk op een fataal plan brengt – is de trap niet te beklimmen en blijft het bij een denkbeeldige confrontatie met het oneindige ‘niets’.
De titel, Urania, verwijst naar een van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Haar naam betekent 'hemelse'. Urania is de muze van de sterrenkunde.
Het werk maakt deel uit van het project Stadsmarkeringen, The Books of Groningen, marking the city boundaries.
Over de totstandkoming.
De architect Daniel Libeskind ontwierp een masterplan voor negen stadsmarkeringen bij de belangrijkste toegangswegen van Groningen. Een tiende teken projecteerde hij op het Martinikerkhof. Aan elke stadsmarkering verbond Libeskind een letter uit de naam CRUONINGA en zes parameters; daarmee gaf hij aan de tien ontwerpers als het ware de ingrediënten om de entree van de stad op eigentijdse wijze te markeren.
De uit Estland afkomstige architect Leonhard Lapin werd gevraagd een ontwerp te maken voor stadsmarkering S9. De zes parameters die hij meekreeg waren:
‘A:Shelter/Astronomy/Navigation/Ivory/After Midnight/Urania’.
Locatie.
Antwerpenweg (aan het spoor langs fietspad naar Bloemersmaborg)
Facts & Figures.
-
Door
Leonhard Lapin -
Jaar van realisatie
1990 -
Kunstsoort
Vrijstaande sculptuur -
Materiaal
Staal -
Afmetingen
h 18,00 m