Het voorgesneden paradepaard
Marijke Gémessy
Over dit kunstwerk.
In het pand op nummer 23 huisde voor de Tweede Wereldoorlog een paardenslager. Door dit gegeven heeft Marijke Gémessy zich laten inspireren. Deze slager was een van de vele joodse winkeliers die hebben bijgedragen aan de bloei van de Folkingestraat. Op gezette tijden werden de paarden aangevoerd en de gang naar het slachthuis ingedreven. De herinnering aan dit deel van het verleden wordt nu instandgehouden door het keramisch reliëf Het voorgesneden paradepaard.
Op het reliëf is in zijaanzicht, op ware grootte, een achterhand van een paard te zien. Ingeklemd tussen twee muren zien we het nog net de slagerij inlopen, vlak voordat het geslacht zal worden. De ontleding – biefstukje en haas – is al zichtbaar gemaakt. Zelfs een keurmerk ontbreekt niet. Achter het paard zijn authentieke slagerijtegels te zien, alleen in de kleur heeft de kunstenares een wijziging aangebracht. Door het spiegelende effect lijkt de ruimte groter. Door het paard op een sokkel te plaatsen wordt het werk behalve een hommage aan de toenmalige winkelier ook een eerbetoon aan het geslachte paard.
Het werk maakt deel uit van het project Verbeeld Verleden.
Over de totstandkoming.
Via een openbare inschrijving riep de gemeente Groningen kunstenaars op om de geschiedenis van de Folkingestraat vanuit verschillende invalshoeken op een bescheiden wijze te belichten. Voorwaarden bij de opdrachtformulering waren dat het kunstwerk geen ruimtelijk object op straatniveau mocht zijn en dat het aan de eisen van duurzaamheid moest voldoen.
Een commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de Folkingestraat, de joodse gemeenschap en de gemeente Groningen, selecteerde vijf kunstenaars: Allie van Altena, Marijke Gémessy, Peter de Kan, Joseph Semah en Gert Sennema.
Deel van de route.
Locatie.
Folkingestraat 23-25
Facts & Figures.
-
Door
Marijke Gémessy -
Wijk
Centrum -
Jaar van realisatie
1997 -
Kunstsoort
Monument, Reliëf, Kunst in/aan bouwwerk -
Materiaal
Keramiek -
Afmetingen
h 2,52 m