Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Paardenkeuring op de Grote Markt

Otto Eerelman

Over dit kunstwerk.

In de ontvangsthal van het Stadhuis hangen twee schilderijen die verwijzen naar de geschiedenis van de stad. Aan de ene kant van de hal hangt het Beleg Groningen 1672 geschilderd door Folkert Bock (1632 - 1696), aan de andere kant de Paardenkeuring op de Grote Markt geschilderd door Otto Eerelman (1839 - 1926).

In 1919 krijgt Eerelman – ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag – de opdracht van het stadsbestuur om een groot schilderij te maken ter ere van het ontzet van Groningen op 28 augustus 1672, zulks voor een bedrag van 5.000 gulden. Het onderwerp staat hem vrij, maar een Gronings tafereel had natuurlijk de voorkeur. Eerelman kiest voor een van de traditionele jaarlijkse festiviteiten van het Groningens Ontzet. Sinds 1857 vindt in Groningen een peerdespul’ plaats: harddraverijen en paardenkeuringen. Eerelman beeldt de paardenkeuring tijdens de jaarlijkse viering van het Groningens Ontzet uit en geeft weer hoe Groningen destijds de herdenking vierden met feestelijkheden en een paardenmarkt. Afgebeeld staan vele prominenten uit de kringen van de Groninger paardensport en -fokkerij van het begin van de twintigste eeuw, maar deze bekende Groningers waren rond 1920 niet allemaal meer in leven.

Toen het schilderij klaar was werd het twee dagen voor het raam van een café op de Grote Markt tentoongesteld alvorens het naar het stadhuis verhuist. De Provinciale Courant schrijft op 30 maart 1920: ‘Van ’s morgens tot ’s avonds staat het er vól… en al maar komen nieuwe belangstellenden om het kunstwerk te zien en te bewonderen.’ Het schilderij werd een symbool van Groningen en vertelt niet alleen het Groningens Ontzet, maar legt ook steeds opnieuw getuigenis af van hoe de Grote Markt eruitzag vóór de verwoesting van de laatste oorlogsdagen vijf en twintig jaar later.

Otto Eerelman (1839 - 1926) was leerling van de Academie Minerva in Groningen en leerling van de kunstschilder J.H. Egenberger bij wie hij teken- en schilderlessen volgde. Daarna is hij vooral zelf bekend geworden als kunstschilder, etsen en lithograaf dankzij zijn natuurgetrouwe schetsen en schilderijen van honden en paarden. In 1867 werd Eerelman gevraagd als docent aan de Academie Minerva en krijgt hij naast zijn werk als docent opdrachten voor diverse portretten. Veel Groningers lieten zich door Eerelman vereeuwigen. Hij maakte als hofschilder diverse portretten van Prinses Wilhelmina in haar jonge jaren en later als Koningin.

Velen kunnen de naam Otto Eerelman kennen door de naar hem genoemde Otto Eerelmanstraat in de Schildersbuurt.

Lijst van personen, die voorkomen op het schilderij van Otto Eerelman (van links naar rechts):

  1. Berend Ridder
  2. F. F. Leopold
  3. D. Dijkstra
  4. G. Eling Tichelaar
  5. J. Noosten (op zijn winkelstoep)
  6. Jhr. Mr. W. Alberda van Ekenstein
  7. Herman Welt
  8. Tammo Welt
  9. Jhr. A. de Marees van Swinderen
  10. J. Suringa (met hoge hoed: “Jan 28sten”)
  11. S.E. Woldringh
  12. Jannes de Waard
  13. C. Struvé
  14. C. Nienhuis
  15. M. van der Drift
  16. Van Zeelst (met bruine paardedeken), directeur van de Dresseerschool
  17. Hendrik Kloosterboer (?) (tegen de neus van Tabor II)
  18. Jan Wijma (achter “Willem” van K. Tiktak, boven de rug van Tabor II)
  19. Carl Baars (?), monsterknecht bij Tabor II
  20. Nico de Jager
  21. C.F. Reilingh
  22. K.F. Wiersum
  23. S.D. Jensema
  24. G. Rost
  25. H. Hommes
  26. J.E. Scholten
  27. H.Rikkers
  28. E. de Grave
  29. H. Waalkens, burgemeester van Nieuwolda, voorzitter Provinciale Keuringscommissie
  30. Mr. Reeling Brouwer (te paard)
  31. J. de Weerd
  32. K. Tiktak
  33. D. Bolt

Facts & Figures.

  • Kunstenaar(s)
    Otto Eerelman

  • Jaar van realisatie
    1920

  • Afmetingen (in cm)
    233x293.5

  • Collectie
    Stadhuiscollectie

  • Kunstsoort
    Schilderkunst

  • Techniek
    Olieverf op doek

  • Etage
    1