“Mijn familie is eigenlijk altijd op weg geweest, op zoek naar een veilige plek, en die zoektocht is meestal niet vrijwillig geweest. Elke keer weer die vraag: hoe kan ik een plek creëren voor mijzelf en voor mijn geliefden? Dat doet iets met iemand, wanneer je hen hun thuisgevoel ontneemt.”
Charles Goudsmit kwam zelf in 1965 vanuit Indonesië naar Nederland: “Ik was toen tien jaar. Mijn vader had kanker en was ernstig ziek; van Schiphol gingen we direct naar het ziekenhuis, waar hij drie weken later overleed. Vanaf dat moment stond mijn moeder er helemaal alleen voor, met zeven kinderen.”
In 1990 keerde hij terug naar Indonesië, om zijn familiegeschiedenis uit te zoeken: “Toen heb ik voor het eerst het hele verhaal gehoord, over hoe het allemaal gegaan is.”
Stadsdichter Myron Hamming schreef geïnspireerd door dit verhaal een gedicht; het lichtkunstwerk van Lambert Kamps toont hieruit vanaf zonsondergang betekenisvolle woorden. Een QR-code bij het kunstwerk leidt bezoekers naar naar het familieverhaal van de familie Goudsmit, en naar een audiofragment waarin de stadsdichter zijn gedicht voordraagt.
DichtLicht op het verleden
Kunstpunt Groningen presenteert deze winter een bijzondere versie van de installatie DichtLicht van Lambert Kamps in het glazen paviljoen op het Hereplein. DichtLicht op het verleden deelt persoonlijke verhalen van Groningers over de doorwerking van het slavernijverleden in hun (familie)leven. Iedere twee weken wisselen de gedichten elkaar af. Eerder stonden het verhaal van de Surinaamse familie Rellum en de Molukse feamiliegeschiedenis van Stefan Alfons centraal. We startten de reeks met een proloog gebaseerd op Myron Hammings eigen familieverhaal.
DichtLicht van kunstenaar Lambert Kamps (1974) is een installatie die met verlichtingsbuizen woorden “schrijft”. De lampen schuiven langzaam in en uit gesloten kokers. Op deze manier worden woorden uit de gedichten van Myron Hamming verbeeld. Lambert Kamps is kunstenaar en ontwerper te Groningen. Zijn werk bevindt zich op het grensvlak van kunst, architectuur en design.
DichtLicht op het verleden is de eerste publieke uiting van een vooronderzoek naar hoe met beeldende kunst de gedeelde geschiedenis van ons slavernijverleden zichtbaar kan worden gemaakt in de openbare ruimte. Het onderzoek richt zich specifiek op een nog op te richten monument ter herdenking van het Trans-Atlantische en Aziatische slavernijverleden van Groningen, op een betekenisvolle plek in de openbare ruimte. Kunstpunt voert dit onderzoek uit in opdracht van de gemeente Groningen en in samenwerking met stichting Noaberschap en andere betrokken organisaties en personen. Kunstpunt en Lambert Kamps hebben het kunstproject DichtLicht op het verleden ontwikkeld om bij te dragen aan het collectieve bewustzijn met betrekking tot dit onderwerp.
Het verhaal van de familie Goudsmit staat van 17 februari t/m 2 maart centraal in het Tschumipaviljoen.