Jeff Koons, Amerikaanse neo-pop artist en vader van de überkitsch, is niet vies van wat populaire cultuur. Onderdeel van zijn oeuvre zijn een porseleinen Michael Jackson, een enorme, stalen ‘opblaasbare’ ballonnenhond en een huwelijk met een pornoactrice. Onlangs ging Koons een samenwerking aan met Louis Vuitton.
Voor het dure tassenmerk veranderde hij bestaande tassenmodellen door er werk van Van Gogh, Monet en Da Vinci op te laten printen. Ook liet hij er de naam van de betreffende kunstenaar in vierkante letters op aanbrengen en hing hij aan elke tas een glimmend silhouet van een konijntje – zijn trademark. De prijzen? €395,- voor een enkele sleutelhanger tot €3000,- voor een flinke handtas. Geen kleinigheidje, maar toch heel wat minder dan de 100 duizend dollar die het Groninger Museum in 1994 voor barokspiegel Christus en het lam neertelde. Luxe, banaliteit en oude meesters zijn bekende thema’s voor Koons, die eerder samenwerkte met bijvoorbeeld BMW.
Jeff Koons, Van Gogh, Rubens, Louis Vuitton… Wait wut?
Door: Regina Test, 30 mei 2017