Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Een kijkje in het atelier van kunstenares Annemiek Vos

Over het algemeen vind je ateliers op industrieterreinen en in verlaten kantoorpanden aan de randen van de stad. Het atelier van Annemiek Vos daarentegen bevindt zich binnen de grachtengordel in de oude binnenstad van Groningen. In een groot historisch pand aan de Oude Boteringestraat is ze ijverig bezig met het maken van haar schilderijen. Omgeven door kunst, penselen en ander materiaal spraken wij haar over haar werk.

“Ik wilde al mijn hele leven kunstschilder worden. Het was echt een droom die uitkwam toen ik direct van de havo naar Academie Minerva kon doorstromen om daar de opleiding Autonoom Beeldende kunst te volgen. Ik studeerde in de tijd dat de Noordelijke Realisten naam begonnen te maken en Academie Minerva stond toen bekend als een van de weinige plekken waar je nog écht kon leren schilderen. Het was toen nog een vijfjarige studie en ik kreeg les van beroemde schilders zoals Matthijs Röling en Diederik Kraaijpoel.

Nadat ik was afgestudeerd begon ik eerst in een atelier aan de Violenstraat in een voormalig pand van Academie Minerva. Dat moest toen helemaal worden opgeknapt en daarom mochten we het pand huren voor een symbolisch bedrag van één gulden per jaar. In 1989 kreeg ik de gelegenheid om naar dit pand aan de Oude Boteringestraat te verhuizen. Eerst had ik een klein atelier op de tweede verdieping met een fantastisch uitzicht op de stad, alleen bleek de locatie niet heel praktisch omdat ik telkens al mijn materiaal naar boven moest slepen. Niet veel later kwam dit atelier op de begane grond vrij en sindsdien ben ik er nooit meer weggegaan.

Mijn werk duid ik meestal aan als ‘eigentijds impressionisme’. Het zijn veelal olieverfschilderijen van de stad Groningen en Ommelanden, en soms schilderijen van dieren en portretten. Het schilderen van een stad levert veel uitdagingen op voor mij als kunstschilder. Vaak zijn er storende elementen in het straatbeeld, zoals een vuilniswagen of verkeersborden, die je liever zou weglaten omdat ze niet erg esthetisch zijn, maar dat zijn juist de eigentijdse elementen die je moet behouden. Het is voor mij een uitdaging om een manier te vinden waarop zulke elementen mét het geheel gaan werken zonder dat ze de toeschouwer afleiden.

“Het is mooi als mensen op mijn manier naar de omgeving leren kijken.”
Annemiek Vos

Veel mensen denken dat, vanwege de manier waarop ik schilder, al mijn schilderijen buiten zijn geschilderd, maar eigenlijk schilder ik uitsluitend op mijn atelier. Vroeger schilderde ik wel eens en plein air maar daar ben ik uiteindelijk mee gestopt. Het is veel fijner om geconcentreerd op mijn atelier te kunnen werken met wat muziek op, dan dat er continu mensen om mij heen lopen en over mijn schouder proberen mee te kijken. Ik schilder ook niet meer naar waarneming maar in plaats daarvan werk ik nu aan de hand van foto’s die ik zelf maak. Momenteel werk ik aan een serie schilderijen die zijn gebaseerd op foto’s die ik met een drone vanuit mijn achtertuin heb gemaakt.

Het is belangrijk voor mij dat mijn schilderijen een eigen sfeer hebben en dingen suggereren, in plaats van dat ik alles heel secuur probeer na te schilderen. Gelijkend aan de impressionisten werk ik liever met vlekken dan dat ik alles tot op een tiende van een millimeter ga zitten kopiëren. Ik maak geen gebruik van overheadprojectors om de foto’s op het canvas te traceren, maar ik zet heel simpel de foto op een tablet naast de schildersezel en aan de hand daarvan maak ik het schilderij. Als je foto’s gaat traceren dan wordt het schilderij net een kleurplaat en dan verlies je je ‘handschriftelijkheid’ in het schilderen. Het is juist de de vertaalslag van stippen verf naar een beeld dat mij fascineert en waar de magie van het schilderen zich in bevindt. Een van de leukste complimenten die ik heb gehad is dat iemand mij vertelde dat ze soms stadstaferelen zien en meteen aan mijn schilderijen moesten denken. Het is mooi als mensen op mijn manier naar de omgeving leren kijken.”
 

Meer informatie over Annemiek Vos en haar kunst vind je op haar website. Daarnaast is haar werk ook vertegenwoordigd in de collectie van onze Kunstuitleen.