Waarom heb je je ingeschreven voor The Wall?
Ik heb me aangemeld om me te ontwikkelen in het maken van grootschalig werk, vooral het creëren van installaties die een hele ruimte vullen. Tijdens mijn werkperiode voor ‘The Wall’ wil ik onderzoeken hoe ik dat op een effectieve en efficiënte manier kan doen. Bij het verkennen van de grote ruimte en hoe ik deze ga innemen is het voor mij belangrijk om geen detail te verliezen. Vanwege de experimentele aanpak is ‘The Wall’ een perfecte gelegenheid om te experimenteren met grootschalige projecten.
Wat zijn je plannen voor The Wall?
Centraal staat mijn interpretatie van een somber, vervallen paradijs. Om dit te visualiseren, ben ik van plan bekende beelden en symbolen uit het dagelijks leven en de popcultuur te gebruiken; een regenboog en vlammen. Mijn doel is om niet alleen de muur, maar ook de ruimte eromheen erbij te betrekken. De regenboog zal bestaan uit verschillende kleinere stukken gekleurd zacht polyurethaanschuim die aan de muur zijn bevestigd. Samen vormen de stukken een levendige, regenboogachtige vorm. De vlammen zijn driedimensionaal en worden gemaakt van verschillende soorten stof. Ze gaan de ruimte voor de muur innemen.
Hoe begin je aan zo'n grote muur?
Eerst heb ik besloten welke materialen ik voor dit project wil gebruiken, en ben ik begonnen met enkele schetsen en berekeningen, bijvoorbeeld hoeveel meters stof ik ongeveer nodig zal hebben. Omdat ik nog nooit aan zo'n groot werk heb gewerkt, maak ik veel gebruik van trial-and-error. Probeersels die op kleine schaal werken, werken niet op dezelfde manier op grotere schaal. Het construeren van groot werk vereist meer planning. Tegelijkertijd krijg ik veel nieuwe input en terwijl ik mijn plannen uitvoer, geniet ik van het verkennen en het vinden van inspiratie in onverwachte resultaten.
Welk materiaal gebruik je?
Ik werk met een grote verscheidenheid aan materialen. Voor dit project ligt mijn primaire focus op zacht polyurethaanschuim en textiel, zoals glanzende en doorschijnende stoffen. Hoewel ik ervaring heb met werken met schuim, is het gebruik van stof relatief nieuw voor me. Ik kijk er naar uit om met stof te werken vanwege het aanpassingsvermogen en de mogelijkheid om effectief een groot oppervlak te bedekken.
Wat is het grootste dat je tot nu toe als kunstenaar hebt gemaakt?
Het grootste werk dat ik tot nu toe heb gemaakt, was een site-specifieke installatie die ik in 2022 bij SIGN heb gemaakt. 'Dolce Vita' bestond uit twee palmbomen gemaakt van zacht polyurethaanschuim en siliconen, elk ongeveer 2,5 meter hoog.
Als jij een muur in Groningen zou mogen uitkiezen om een werk op te maken, welke zou dat zijn?
Ik zou graag enkele van de grijze gebouwen rond het treinstation willen versieren met glanzende, kleurrijke ornamenten.
Wanneer is voor jou het experiment van The Wall geslaagd?
Sinds het begin van het project ontdek ik nieuwe mogelijkheden om mijn idee op verschillende manieren te laten werken. Ik vind het boeiend om mijn grenzen te verleggen en te experimenteren met verschillende technieken. Op dit moment lijkt het werkproces op een speels puzzelspel waarbij alle stukjes uiteindelijk samenkomen. Ik kijk ernaar uit om mezelf te verrassen met het uiteindelijke resultaat en hoop dat ik, terugkijkend, kan zeggen dat 'The Wall' een boeiend project was waardoor ik vooruitgang heb geboekt in mijn artistieke praktijk.