Lieselot Van Damme is sinds vorige week begonnen in haar nieuwe functie als directeur bij Kunstpunt Groningen. We stellen je aan haar voor.
Wie ben je?
Mijn naam is Lieselot Van Damme, 37 jaar, en woon sinds een jaar in Grijpskerk met mijn man Xander en mijn zoon Lauri van 10 maanden. Ik ben geboren en getogen in België, in Gent en woon sinds mijn 14e met veel plezier in Groningen.
Kun je wat meer vertellen over je achtergrond?
In 2012 ben ik afgestudeerd aan Academie Minerva in de richting Autonome Beeldende Kunst. Na mijn afstuderen heb ik een tijdje als kunstenaar gewerkt maar ik ben al snel tentoonstellingen gaan maken. In 2013 belandde ik bij Voorheen de Gemeente (VHDG), een kunstinitiatief in Leeuwarden. Dat was een geweldige tijd; we waren met een gedreven groep mensen en gingen er vol voor. We maakten tentoonstellingen in het binnen- en buitenland, ontwikkelde een Artist in Residence in een oude SRV-wagen, programmeerden voor festivals waaronder Welcome to the Village, hadden een rotonde waar we tijdelijke kunstwerken op plaatsten, organiseerden tentoonstellingen voor één avond met lezingen en realiseerden de tentoonstellingsruimte H47.
Uiteindelijk wilde ik toch wat anders. In 2020 - twee weken voor corona- ben ik bij de overheid begonnen, als strategisch verbinder cultuur bij de provincie Fryslân. Dit was een goede leerschool. Ik heb daar een breder perspectief gekregen op de cultuursector en ervaring opgedaan met het ontwerpen, lezen en beoordelen van subsidies maar ook beleid maken, bestuurders adviseren en stukken schrijven.
Daarnaast bleef ik af een toe een klus doen voor onder andere het projectbureau van Academie Minerva, hier realiseerde ik in 2023 nog een kunstwerk voor de studentenflats in Selwerd met kunstenaar Layla May Arthur.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik wilde uiteindelijk terug naar de kunst, want die liefde is altijd gebleven.
Waarom Kunstpunt?
Kunstpunt is hét knooppunt voor de beeldende kunst, in deze organisatie komen vele liefdes van mij samen. Waaronder kunst in de publieke ruimte, talentontwikkeling, uitlenen van kunst, kunsteducatie en de belangenbehartiging van de kunsten en kunstenaars.
Het zit in mijn aard om connecties te zien, om mensen met elkaar te verbinden en om te reflecteren op de vraag: doe je wel de goede dingen? Een brede organisatie heeft als voordeel dat je een breed aanbod voor verschillende doelgroepen kan creëren. Daarbij heb ik steeds in het achterhoofd: hoe gaan we kunst bij de mensen brengen, de kunstenaar een podium bieden en zorgen dat er een goed kunstklimaat is?
Wat is je opgevallen in je eerste week bij Kunstpunt?
Van tevoren wist ik al dat er veel kennis in de organisatie zit, en dat is nogmaals bevestigd. Hier werken mensen met kennis en kunde en vooral met hart voor de zaak, dat is fijn om mee samen te werken.
Daarnaast val ik midden in de discussie rondom het Geheugenpaviljoen. Kunst in de openbare ruimte roept sterke gevoelens op omdat het zich bevindt in de directe leefomgeving. Het Geheugenpaviljoen is een complexe kwestie die om grote zorgvuldigheid vraagt, het is een langlopend traject, met zowel voor- als tegenstanders en een discussie die zowel bij de bewoners als de politiek leeft. Naast alle kennismakingsgesprekken, is dit samen met de huisvesting van Kunstpunt en de toekomst van de Kunstuitleen één van de grote dossiers die ik mij nu eigen aan het maken ben.
Waar wil je je de komende tijd op richten?
In en rondom de zomer wil ik zoveel mogelijk mensen ontmoeten om te horen wat er leeft in het kunstenveld. Kunstenaars en kunstinstellingen kunnen een e-mail sturen, dan maken we een afspraak.
Ben je kunstenaar of werkzaam bij een kunstinstelling en wil je Lieselot ontmoeten? Mail dan naar mariekeheegstra@kunstpuntgroningen.nl.