De Groninger graffiti- en mural-kunstenaar Michel Velt (Groningen, 1985) heeft weliswaar een atelier, maar werkt vooral buiten aan zijn werken. Zo creëerde hij dit najaar een graffitikunstwerk in de tunnel onder de A28 bij Haren, samen met Quinten van Duuren, Elroy Gramsbergen en Jack Lack (Roman de Laporte). We gingen bij hem op bezoek en spraken met hem over de combinatie kunst en street art.
"Ik doe veel kunstgerelateerde klussen, maar mijn specialisme is muurschilderingen met een focus op portretten. Ik ben in 2006 afgestudeerd in Autonoom Beeldende Kunst aan Academie Minerva te Groningen en daarvoor had ik een achtergrond in graffiti. Mijn studie aan de kunstacademie heeft mij vooral veel technische vaardigheden gebracht, waar ik nu nog in mijn eigen praktijk veel aan heb. Matthijs Röling was toen nog een van de docenten aan Minerva en van hem heb ik nog veel schildertechnieken geleerd. Ik vond de studie geweldig, maar wat mij minder lag was de nadruk op het conceptualisme in de kunstacademie. Het conceptualisme is in mijn ogen vooral bedoeld voor de kunstwereld zelf en minder voor de mensen die daarbuiten vallen. De mensen in de buitenwereld hebben geen bal aan een gecompliceerd concept. Mijn werken hebben veel diepere lagen dan je er soms aan afziet, maar ik vind dat er vooral lol in moet zitten en anders is het werk niets. Mensen zien het er meteen aan af of jij er lol in hebt gehad of niet. Daarbij komt ook dat ik het werken in een atelier niet leuk vind. Je hebt dan enkel een lege ruimte en een leeg doek en daarmee is alles ook wel gezegd. Ik werk liever buiten, omdat je dan ook veel hebt om op te reageren. Je hebt dan al een publiek, een omgeving, een opdrachtgever en ga zo maar door. Dat geeft mij meteen al meer ideeën en zodoende bedenk ik ter plekke wat zo’n plek nodig heeft. Een voorbeeld is een muurschildering die ik op een flatgebouw in het winkelcentrum van Beijum heb gemaakt. Dat is een plek waar weinig moois is en waar alles om functionaliteit draait. Om dat tegen te gaan heb ik als reactie een over de top sierlijke muurschildering van een haast chique pauw gemaakt.
"Mijn werken hebben veel diepere lagen dan je er soms aan afziet." Michel Velt
"Momenteel heb ik net een werk afgerond voor het Drents Museum in Assen ter gelegenheid van de Frida Kahlo-tentoonstelling. Oorspronkelijk was mij gevraagd om een portret van haar te schilderen, maar dat leek mij niet logisch; om als man een portret van haar te schilderen druist volgens mij tegen alles in waar zij voor stond. Daarom heb ik zoveel mogelijk geprobeerd om een muurschildering te maken met allerlei elementen uit haar oeuvre met centraal in het werk een portret van de kunstenares Roos Vink. Die laatste heeft overigens de fantastische muurschildering aangrenzend aan die van mij gemaakt. Ondanks dat ik over het algemeen buiten de kunstwereld opereer vond ik dit wel een leuk project omdat het niet alleen voor de doorsnee museumganger is, maar ook voor alle mensen die in Assen wonen en dagelijks langs het werk lopen.
"Een van de mooie dingen aan het maken van muurschilderingen is dat je maar een bepaalde tijd hebt om aan het project te kunnen werken. Zo heb ik ooit een muurschildering gemaakt op een flatgebouw in Stadskanaal dat tien verdiepingen hoog was en daar had ik maar een week de tijd voor. Om dat project op tijd af te krijgen moest ik meer dan twaalf uur per dag schilderen op een wankele hoogwerker. Het is dan keihard aanpoten, maar zodra het af is dan staat er ook echt iets moois. Daar haal ik gigantisch veel voldoening uit."